A világ polgárainak többsége (74%) nem hiszi, hogy “otthon a nők helye”- India (54%), Törökország (52%), Japán (48%), Kína (34%), Oroszország (34%), Magyarország (34%) és Dél-Korea (33%) lakói értenek leginkább egyet azzal az állítással, hogy a nők helye otthon van.

A Reuters News megbízásából végzett, s a Nemzetközi Nőnap alkalmából közzétett Ipsos Global @dvisor felmérében résztvevő - a világ GDP-jének 75%-át képviselő - 23 ország felnőtt lakosságának háromnegyede nem ért egyet azzal az állítással, hogy „a nők helye otthon van”. Vagyis a 24 000 felnőtt — országonként ezernél több válaszadó — 26%-a szerint helytálló ez a megállapítás.

Azok az országok, amelyek lakói legkevésbé gondolják azt, hogy a “otthon a nők helye”: Argentína (9%), Franciaország (9%), Mexikó (9%), Svédország (10%) és Brazília (10%). Ahol leginkább egyet értenek ezzel: India (54%), Törökország (52%), Japán (48%), Kína (34%), Oroszország (34%), Magyarország (34%) és Dél-Korea (33%).

Az alábbi rangsor azokkal az országokkal indul, amelyek állampolgárai leginkább egyetértenek azzal, hogy „otthon a nők helye” és azokkal folytatódik, amelyek legkevésbé gondolják így:

egyetért / nem ért egyet

India                          54% / 46%
Törökország               52% / 48%
Japán                        48% / 52%
Kína                          34% / 66%
Oroszország               34% / 66%
Magyarország              34% / 66%
Dél-Korea                   33% / 67%
Csehország                 28% / 72%
Ausztrália                   25% / 75%
Egyesült Államok         25% / 75%
Nagy-Britannia            22% / 78%  
Hollandia                   20% / 80%
Kanada                      20% / 80%
Olaszország               19% / 81%
Lengyelország             18% / 82%
Belgium                     16% / 84%
Németország               14% / 86%
Spanyolország             12% / 88%
Brazília                       10% / 90%
Svédország                10% / 90%
Mexikó                       9% / 91%
Franciaország              9% / 91%
Argentína                   9% / 91%

Megcáfolt sztereotípiák:

Ha országonként végigtekintjük, hogy a népesség mely része ért a legvalószínűbben egyet azzal az állítással, hogy a “nő helye otthon van”, akkor a sztereotípiák szerint azt várnánk, hogy ők férfiak és leginkább az idősebb generáció tagjai.

Nemi különbségek valóban léteznek:  tényleg a férfiak gondolkodnak így nagyobb valószínűséggel…, de az esetek többségében a nemi különbség számaránya nem túl nagy: Indiában a férfiak 56, míg a nők 46%- a gondolja úgy, hogy a “nő helye otthon van”; Japánban a férfiak 45 és a nők 49%-a, Kínában a férfiak 39 és a nők 27%-a, Dél-Koreában a férfiak 39 és a nők  28%-a, Ausztráliában a férfiak 29 és a nők 22%-a, az Egyesült Államokban a férfiak 27 a nők 23%-a, Nagy-Britanniában a férfiak23 és a nők 20%-a, Kanadában a férfiak 23 és a nők 18%-a, Lengyelországban a férfiak 22 és a nők 14%-a, Olaszországban a férfiak 21 és a  nők 17%-a, Belgiumban a férfiak 17 és a nők 15%-a vélekedik így.

Azokban az országokban is, ahol a népesség kis része ért egyet a fenti állítással (“a nő helye otthon van”), a nők és a  férfiak az előbbiekhez hasonló arányban gondolják ezt a kérdésről: Hollandiában a férfiak 22%-a a nők 17%-a, Németországban a férfiak 17 és a  nők 11%-a, Spanyolországban a férfiak 12 és a nők 11%-a, Brazíliában a férfiak 13 és a nők 11%-a, Mexikóban a férfiak 12 és a nők 5%-a, Argentínában a férfiak 11 és a nők 6%-a, Svédországban a férfiak 12 és a nők 11%-a, Franciaországban a férfiak 9 és a  nők 6%-a. Csak véletlenszerűen fordul elő ennél hangsúlyosabb nemek közti eltérés : Törökországban a férfiak 57 és a  nők 36%-a, Csehországban a férfiak 37 és a nők 18%-a, Magyarországon a férfiak 40 és a  nők 28%-a, Oroszországban a férfiak 41 és a nők 15%-a osztozik ezen a véleményen.

Összességében úgy tűnik, hogy azokban az országokban ahol az a vélemény uralkodik, hogy a ‘nő helye otthon van’, a legvalószínűbb, hogy nők is hasonlóan gondolkodnak;  azonban azokban az országokban, ahol kevésbé értenek egyet ezzel a kijelentéssel, szintúgy csekélyek a nemi különbségek.

Az életkor az, amely tükrében a sztereotípiák megoszlása a leginkább tetten érhető: 18-34, 35-54 és az 55 év felettieket vizsgáltuk országonként. Azok, akik egyetértenek a kijelentéssel, hogy a “nő helye otthon van”, legnagyobb valószínűséggel a 18-34 év közötti korcsoportba tartoznak, nem az idősebbek közé. Valójában a kutatásban részt vevő 23 ország kétharmadában a 18-34 év közöttiek gondolják leginkább így, összevetve a 35-54 közötti korcsoport 9%-ával és az 55 év felettiek 17%-ával.  Két országban nem találtak különbséget a korcsoportok között.   

A top 10 ország, ahol a fiatalok (>35)  domináltak a “nő helye otthon van” kijelentés tekintetében a következőképpen rangsorolható:

1.     India                             58%  
2.     Törökország                   57%
3.     Ausztrália                       31%
4.     Csehország                     30%
5.     USA                              32%
6.     Kanada                          27%
7.     Nagy Britannia                26%
8.     Hollandia                       22%
9.     Olaszország                   22%
10.    Belgium                       20%


A 4 ország, ahol a legidősebb korcsoport (55+) dominált a kijelentéssel való egyetértésben a következő:

Japán                         53%
Dél- Korea                   50%
Oroszország                45%
Lengyelország              28%


Ezek az eredmények a Thompson Reuters News Service megbízásából az Ipsos által 2009. november 4-e és 2010. január 13-a között végzett közvélemény-kutatásból származnak. A nemzetközi felmérés során 24 077 – 18 év feletti – felnőttet kérdeztek  összesen 23 országban, amelyek együtt a világ GDP-jének 75%-át képviselik. A felmérésben részt vevő országok: Argentína, Ausztrália, Belgium, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, Magyarország, India, Olaszország, Japán, Mexikó, Lengyelország, Oroszország, Dél-Korea, Spanyolország, Svédország, Cseh Köztársaság, Hollandia, Nagy Britannia, Egyesült Államok és Törökország. Országonként 1000-nél több válaszadó szerepelt az Ipsos által megkérdezett internetes panelben. Ezt követően súlyozást alkalmaztak a demográfiai különbségek kiegyenlítésére, valamint annak biztosítására, hogy a minta összetétele az adott ország legfrissebb népszámlálási adatainak megfelelően tükrözze a felnőtt lakosságot, és a kapott eredmények reprezentálják az egyetemes vélekedést.

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 64 országban több mint 9100 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2008-ban az Ipsos csoport árbevétele összesen 979,3 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsosról
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)