Robbanás előtt áll az érintőképernyős mobiltelefonok piaca idehaza; a mobilozók közel 40%-a saját bevallása szerint érintőkijelzős telefont választ majd következő készülékének, ha teheti – derült ki az Ipsos online kutatásából. A felmérés eredményeit Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója ismertette a 2010. április 8-án megrendezett első „iPhone vs Android” konferencián.

Bár egyelőre csak mintegy 100-200 ezer embernek van idehaza csúcskategóriának számító érintőkijelzős okostelefonja – mint amilyen az iPhone, az Android-os készülékek, a Blackberry, vagy a HTC – a nemzetközi trendek és a hazai adatok is azt mutatják, hogy jelentős térnyerés előtt állnak az okostelefonok. A legfejlettebb piacokon (például az USA-ban) várhatóan öt éven belül az összes eladott mobil okostelefon lesz. Szintén öt éven belül várható, hogy többen fognak a világon mobiltelefonon internetezni, mint számítógépen. Ehhez az egyre gyorsabban terjedő okostelefonok adják a muníciót. Már 2009 végén új korszak kezdődött a mobilkommunikációban: globális szinten a mobil adatforgalom meghaladta a hangátvitel forgalmát. A 400 millió mobil szélessávú előfizetés jelenleg nagyobb adatforgalmat generál havi szinten, mint a világ 4,6 milliárd mobil előfizetőjének összes beszélgetése.

A hazai felhasználókat azonban nem a telefon operációs rendszere érdekli igazán, 75%-uk nem is tudja mi fut a telefonján. Számukra – érthető okokból – a használhatóságon van a hangsúly. A közeljövőben emiatt várható, hogy a készülékgyártók és a mobiltelefon szolgáltatók a mobil platformokat is márkázottan kommunikálják majd idehaza, mivel egyre fontosabbá válik, hogy milyen telefonunk van, Symbian-os, Androidos, Windows Mobile-os vagy iPhone. Ennek ugyanis komoly hatása lesz arra, hogy mire tudjuk majd használni a zsebünkben lapuló „kütyüt”. Alapvető átalakulás előtt áll a mobiltelefon-használat, jelenleg heti rendszerességgel használja a magyarok többsége a mobiltelefonját telefonálásra, SMS-írásra, ébresztésre, számolásra, naptár nézegetésre – tehát a megszokott klasszikus dolgokra.

Az újfajta, okostelefonokra jellemző alkalmazásmódok még nem terjedtek el – mint amilyen a böngészés, levelezés, alkalmazások letöltése, könyvolvasás, RSS, blogolás. Ezeket jelenleg csupán az emberek kevesebb, mint 10%-a használja heti rendszerességgel, azonban fokozatos térnyerésük várható, ahogy az alkalmazások letöltését lehetővé tévő platformokat használó okostelefonok elterjednek. Ennek következtében megsokszorozódhatnak a telefonnal végezhető tevékenységek, így a telefon aktív használatával töltött idő megnövekedésére lehet számítani. Egyre többen, egyre többféle módon és egyre több helyzetben fogjuk a mobiltelefonunkat használni.

Az átlag mobiltelefon előfizetők ezt az egész folyamatot az érintőképernyős telefonok megjelenésével azonosítják leginkább és azzal a dilemmával, hogy érintős vagy nyomógombos telefont vásároljanak-e, ha eljön a csere ideje. Az okostelefonokra való átváltás idehaza is elkezdődött, igen sokan – a felhasználók 40%-a – érintőkijelzős telefont választ legközelebb, ha megteheti. Ez egyébként egybecseng a globális trendekkel is, a Nielsen szerint az amerikai válaszadóknak 45 százaléka állította: legközelebb biztos, hogy nem az egyszerű butamobilok közül választ.

A telefonok átlagos 1-3 éves lecserélődési idejével számolva tehát hamarosan tömegével vesznek majd minket körbe az érintőképernyős okostelefonok. Az érintőkijelzős okostelefonok magyarországi elterjedésére azonban alapvető hatással lesz a készülékek árazása, jelenleg ugyanis az előfizetők kétharmada 30 ezer forintnál nem hajlandó többet adni egy új mobiltelefonért. Egyelőre tehát az olcsóbb, egyszerűbb készülékek térnyerése várható.

Ha a készülék platformokon, márkákon és a „kütyükön” túlra nézünk, akkor ez a folyamat az életünk megváltozásáról szól. A mobiltelefon alapvető fontosságára akkor ébredhetünk rá, amikor véletlenül otthon felejtjük a készülékünket és egész nap a nélkül kell boldogulnunk. Ma már sokak számára sem a magánéletben, sem a munkahelyen nem lehetséges mobil nélkül megszervezni a mindennapokat. Az okostelefonok elterjedésével egyszerre leszünk még inkább a mobilunkra utaltak, de egyúttal lehetőséget is kapunk arra, hogy egyszerűbbé tegyük az életünket, hogy bárhol és bármikor kikapcsolódhassunk, kommunikálhassunk barátainkkal, ismerőseinkkel. A mobiltelefon az elsődleges internet eszközzé válik az előttünk álló évtizedben, ami mindig kéznél lesz, így még nagyobb hatást fejt majd ki a mindennapjainkra.

Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ a kutatással kapcsolatban:
Pintér Róbert online stratégiai igazgató, 30/999-6595, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.