A Parking Kft., a MÁV Zrt., Rákosmente és Budafok-Tétény Önkormányzata alkotta konzorcium „A hatékony módválasztás elősegítése: P+R és B+R fejlesztések megvalósítása fővárosi vasútállomásokon” pályázata 394,3 millió forintos, vissza nem térítendő támogatásban részesült. A beruházás az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg 90%-os támogatási intenzitással; a fennmaradó 10 százalékot, a 43,8 millió forintos önrészt a konzorcium vezetője, a Parking Kft. biztosítja. A hat P+R parkolót érintő projekt megvalósítása tavaly október 26-án kezdődött Rákoshegyen. A helyszíneket nagy kapacitású vasútvonalak mentén, jól megközelíthető állomásokon jelölték ki.

Az „Ide álljon, hogy odaérjen” mottójú fejlesztés helyszínei a következők voltak:

Budapest XVII. kerület:
Rákoskert vasútállomás: 69 férőhely
Rákoshegy vasútállomás: 136 férőhely
Rákoscsaba vasútállomás: 135 férőhely
Rákoscsaba-Újtelep vasútállomás: 28 férőhely

Budapest XXII. kerület:
Budafok-Háros vasútállomás: 62 férőhely
Budafok-Belváros vasútállomás: 140 férőhely

Az elővárosi vasutat a BKV Budapest bérletével térítésmentesen lehet igénybe venni. Ezzel a főváros belső városrészei 1-1,5 óra helyett 20-25 perc alatt kényelmesen elérhetőek! Az új P+R parkolók akadálymentesítettek, az esélyegyenlőség szellemében külön mozgássérült parkolók is létesültek.  A kamerákkal megfigyelt  területeken éjjel-nappal ingyen parkolhatnak az autósok. A beruházásokat a közbeszerzési eljáráson győztes Soltút Kft. és a Gropius Zrt. valósította meg. Minden helyszínen 20-20 kerékpártároló (B+R) létesült, gondolva a megnövekedett kerékpáros igényekre. A pályázat részeként két autóbusz-forduló épül Rákoskerten és Rákoscsabán, amelyek között - a meglévőkön kívül - közvetlen járat közlekedik, ezzel is elősegítve a vasútra csatlakozást és az intermodalitás erősítését.

„A Parking Kft. kiemelt feladatának tekinti egy modern városi közlekedési kultúra megteremtését. A teherforgalmi behajtási hozzájárulások kiadása, egy autósbarát parkolási rendszer megteremtése, valamint a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kiépítése mellett társaságunk egyik legfontosabb feladata minőségi P+R parkolók létesítése és üzemeltetése. Célunk egy szerethető és élhetőbb főváros létrehozása, egyben a budapesti zaj- és légszennyezettség elleni küzdelem. A P+R parkolás a kapocs, amely összeköti az egyéni és a közösségi közlekedést. A P+R parkolók haszna vitathatatlan. Aki leteszi a kocsiját, az időt, meg pénzt spórol, és egyszersmind védi a környezetet.”– hangsúlyozta Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója.

„Rákosmente modern kertvárost épít, ahol kiemelt szerepet kap az infrastruktúra javítása, a közösségi közlekedés fejlesztése. A P+R parkolók lehetőséget adnak a kerület lakóinak arra, hogy gyorsabban jussanak a belvárosba, és egyben környezetbarát megoldást kínálnak az autóval szemben. Büszkék vagyunk rá, hogy mostantól minden vasúti megállónknál P+R és B+R parkolók várják a kerületieket. Az elmúlt évek dinamikus fejlesztései révén Rákosmente egyik legvonzóbb városrésze lehet Budapestnek – nyilatkozta Riz Levente, Rákosmente Önkormányzatának polgármestere.

„A  XXII. kerület lakói már évek óta P+R parkolóként használják ezt a területet az elhelyezkedéséből adódóan. Mivel nem voltak a helyek kijelölve, leburkolva, a parkolás rendezetlensége sok bosszúságot okozott. A kiépítéstől, a parkolóhelyek számának növekedésétől azt várjuk, hogy a jövőben a polgári igényeknek megfelelően tudjuk majd letenni autóinkat, kerékpárjainkat.” – jelentette ki  Szabolcs Attila, Budafok polgármestere.

A Fővárosi Önkormányzat szervező, fejlesztő és tanácsadó szakcégének vezetője szerint az Európai Uniós - támogatásból finanszírozott   P+R parkolók elsősorban Budapest, valamint az agglomeráció azon részeiben létesültek, ahol az elővárosi vasút és a külvárosi közösségi közlekedés versenyképes alternatívája az egyéni közlekedésnek. A fejlesztés átfogó célja a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása.  A kialakított P+R parkolók az egyén számára tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosra nehezedő forgalmi terhelés. De nem maradnak ki a P+R parkolók hasznából a kerékpárosok sem. A főváros és környéke a fejlett nyugat-európai városok után eredve rövid időn belül közel 2 ezer P+R és 800 B+R parkolóval gazdagodik, másfélszeresére növelve az eddigi darabszámot.

Miközben Bécsben 16 ezer, Münchenben 22 ezer, addig Budapesten 2008-as adatok szerint mindössze valamivel több, mint 4 ezer P+R parkoló állt az autósok rendelkezésére. Ezen a helyzeten próbál változtatni a közel 2 ezres bővítéssel a Parking Kft. és a BKSZ, valamint a konzorciumi partnerek. Az Európai Unió összesen mintegy 1,4 milliárd forintos támogatást nyújt fővárosi és agglomerációs P+R parkolók létesítésére!

A sajtónak most bemutatott helyszíneken, a XVII. és XXII. kerületben 570 P+R parkoló épült a 2008-ban  elnyert 394 millió forintos támogatásból. de ezen felül a Parking Kft, konzorciumi partnereivel együttműködve további források sikeres elnyerése után . Szigetszentmiklós Gyártelepen 97 millió forintos támogatásból 110, Veresegyházon 107 millió forintos támogatásból  109 férőhelyes P+R parkolót létesíthet még az idén. A Budapesti Közlekedési Szövetség, a Pest megyei önkormányzatok és a MÁV Zrt. konzorciuma a tervek szerint a tavalyelőtt nyert 624 milliós támogatásból  várhatóan 13 helyszínen (Abony, Cegléd, Gyömrő, Kismaros, Nagykáta, Pilis, Sülysáp, Szentmártonkáta, Sződliget, Tápiószecső, Üllő, Vecsés és Verőce) első körben 834, az idén győztes pályázatokon Albertirsán, Cegléden (II. ütem),, Sülysápon (II. ütem) valamint Tápiószecsőn (II ütem) további 262 P+R parkolóhelyet alakíthat ki újabb 202 millió forint támogatással.

További információk:
Volly György
Parking Kft., kommunikációs igazgató
Tel: 30/934-0712
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.