A természetjáró- (19%), a gyermek- és családi programok (19%), valamint a más kultúrák megismerése (17%)  népszerű úti célok, míg a városlátogatás  (5%) és a kalandvágy (5%) szerepelnek sereghajtókként.

A Reuters által ma közzétett friss Ipsos kutatás – amelyben 24 ország 19 000 felnőtt polgára vett részt -  szerint a világ lakosságának első számú szempontja a turisztikai célú utazásaik kiválasztásakor a pihenés és az érdekes látnivalók megtekintése (35%), amit a szabadtéri- (19%) és a családi (19%) programok, valamint a más kultúrák megismerése (17%) követ, míg a bevásárlós városlátogatás (5%) és a kalandvágy (5%) kevesebbeket vonz.

A legnagyobb csábítást világviszonylatban a pihenés jelent (35%), a nevezetességek kényelmes, busszal vagy vízről történő megtekintése, helyi éttermek kipróbálásával, valamint a népszerű show műsorok biztosította kellemes kikapcsolódással. Az országok, amelyek lakói első helyen említették ezt a fajta úti célt: Németország (45%), Nagy-Britannia (43%), Svédország (41%) és Franciaország (40%). Szaúd-Arábia (21%), Lengyelország (26%), Brazília (27%) és Indonézia (29%) lakói tartják legkevésbé vonzónak mindezt. A régiókat tekintve Európa (38%), a G8 országai (38%) és Észak-Amerika polgárai helyezik előtérbe az ilyen típusú feltöltődést, míg a Közel-Kelet/Afrika (27%) népessége szerepel ennek a rangsornak a legalján. A nők (36%) lelkesebben, míg a férfiak kevésbé szívesen (33%) vállalkoznak egy ilyen céllal szervezett utazásra. Az életkor tekintetében az 50 év felettieknek inkább (46%), míg a 35 és 49 év közöttiek kevésbé (33%), a 35 alattiaknak pedig legkevésbé (31%) jelent motivációt a nyugodt, kényeztető kikapcsolódás.  A szociodemográfiai változók közül a bevétel, a családi állapot, a végzettség és a foglalkoztatottság nem bír befolyásoló erővel erre.

A második legkedveltebb desztináció a természet (19%) – a családi programokkal megosztott helyen -, olyan aktív kikapcsolódást jelentő kalandokkal, mint a túrázás, a kajakozás és kenuzás, a kempingezés, a vadon felfedezése, halászat és vadászat, a csónakázás és a vitorlázás. Dél-Afrika (32%), Oroszország (31%), Lengyelország (30%), Kína (27%) és Törökország (32%) lakói választották a legtöbben ezt a programtípust, míg Dél-Korea (9%), Svédország (10%), Nagy-Britannia (10%) és Japán (12%) polgárainak jelent mindez a legkevésbé motivációt. A régiók szerinti bontásban a Közel-Kelet (25%),a BRIC országok - Brazília, Oroszország, India és Kína - (23%) lakói indulnak ilyen céllal a leginkább útnak. A férfiak (22%) jobban, a nők (16%) kevésbé vonzódnak az effajta kikapcsolódáshoz, a végzettség tekintetében az alacsonyabban iskolázottak kedvelik az ilyen típusú időtöltést. A többi szociodemográfiai változónak nincs különösebb jelentősége a választásban.

Harmadik helyen az olyan családi programok (19%)  - megosztottan a szabadtéri lehetőségekkel - szerepelnek, mint a különböző szórakoztató parkok meglátogatása, az egynapos vidéki kirándulások, a strandolás,  az olyan szállodák, amelyekben animátoro k foglalkoznak a gyerekekkel, hogy közben a szüleik is kikapcsolódhassanak. Indonézia (39%), Brazília (29%), Szaúd-Arábia (25%), Lengyelország (24%), valamint Belgium és Dél-Korea (mindkettő 23%) lakói számára jelenti ez a legnagyobb motivációt, míg Kína (5%), Japán (12%), Franciaország (13%), valamint Oroszország, Olaszország és Kanada (mindhárom 14%) egyénileg utazói szeretik legkevésbé ezt a műfajt. Érthető okokból a 35 és 49 év közöttiek (25%), házasok és a kisebb jövedelműek számára vonzók ezek a programok. A többi szociodemográfiai változónak nincs különösebb jelentősége ennek választásában.

Az úti célok megválasztásakor prioritásban a negyedik más kultúrák megismerése (17%), olyan kiegészítő programokkal, mint a helyi finomságok  és kulturális sajátosságok kipróbálása, a történelmi helyek, nemzeti múzeumok, galériák meglátogatása, fesztiválokon, vásárokon való részvétel. Japán (24%), Kína, Olaszország, Dél-Korea és Törökország (mindegyik 23%), valamint Spanyolország (21%) polgárai kerekednek fel legszívesebben efféle úti céllal, míg Indonézia (9%), Brazília (10%), Dél-Afrika (11%) és Oroszország (12%) lakói állnak ennek a rangsornak a legalján. Régiós bontásban Észak-Amerika és a G8 országok (mindkettő 19%) választják leginkább ezt a fajta kikacsolódást. Demográfiai szempontból inkább a nők (19%), mint a férfiak (16%) voksolnak erre az opcióra, s velük az 50 év felettiek (21%), nem házas, más kategóriában szereplők (19%) és a magasan képzettek (22%). A többi szociodemográfiai változónak nincs különösebb jelentősége a választásban.

A világ polgárainak döntésében az úti célok megválasztásakor ötödik helyen áll a kalandvágy (5%) – megosztott helyen a városnézéssel -, olyan adrenalinfokozó aktivitásokkal, mint a magaslati gyalogtúrák, a havas lejtőkön síelés, a helikopterezés, vagy a vízi kalandok. Oroszország (9%), Brazília és Szaúd-Arábia (mindkettő 8%), India, Svédország, és Törökország (mindegyik 7%) lakóiban ég leginkább a kalandvágy, míg Magyarország (2%), Japán, Indonézia és Kanada (mindegyik 3%) polgárai inkább a  biztonságra voksolnak. Demográfiai bontásban inkább a férfiak (7%), mint a nők (4%), a 35 év alattiak (9%), a magasabb jövedelműek (6%) ás a nem házasok, más kategóriába tartozók (8%) „kergetik” a kalandokat. A többi szociodemográfiai változónak nincs különösebb jelentősége a választásban.

Hatodik helyen áll a városnézés (5%), - megosztottan a kalandvággyal - olyan fénypontokkal, mint a vásárlás, trendi éttermek konyhájának kipróbálása, s a celebekre vadászás. Szaúd-Arábia (12%), Japán (11%), India (9%), valamint Dél-Afrika és Dél-Korea (mindkettő 7%) lakói számára jelenti ez a legnagyobb vonzerőt, míg Törökország, Oroszország, Lengyelország és Magyarország (mindegyik 1%) polgárainak nem motiváció mindez. Ami a régiókat illeti, Közel-Kelet/Afrika (7%) népessége indul leginkább útnak ilyen céllal. Demográfiai megközelítésben a 35 év alattiak (7%), az alacsonyabb jövedelműek (6%), a nem házasok és a más kategóriába tartozók (6%), valamint a magasabb végzettségűek (6%) sorolhatók ide. A többi szociodemográfiai változónak nincs különösebb jelentősége a választásban.

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 66 országban több mint 9000 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2009-ben az Ipsos Csoport árbevétele összesen 943,7 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu