A dolgozók több mint egynegyedét otthon is foglalkoztatják a munkahelyi gondok. Főképpen a vezető beosztásban lévőkre és a vállalkozókra jellemző, hogy nem igazán tudják lezárni munkanapjukat cégüknél, benti tevékenységüket hazatérve is folytatják. A munkavállalók egyötöde nem hagyja otthon magánéleti problémáit, azokat kollégáival is megosztja. A családi történéseket sokkal inkább a nők, mint a férfiak szokták megbeszélni munkahelyükön - ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet május végén készített az Ipsos, az ország munkavállalóit reprezentáló 600 fő személyes módon történő megkérdezésével.

Ma Magyarországon nem számít szokatlan és egyedi jelenségnek, ha valaki nem választja szét munkáját és magánéletét, ha az egyik helyen felmerülő problémákkal a másik színtéren is foglalkozik. A gazdaságilag aktív emberek 28 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a munkája során felmerülő problémák otthon sem hagyják nyugodni, azokat hazaviszi. A többség – a dolgozók 72 százaléka – azonban megpróbálja munkaidőben befejezni teendőit, a családi közegben azzal általában nem foglalkozik. Munkájuk jellegéből fakadóan leginkább a fizikai tevékenységet végzőknek van lehetősége arra, hogy otthonukban ne kelljen koncentrálniuk benti dolgaikra – az átlagosnál kisebb részük, 18 százalékuk viszi haza gondjait. A szellemi feladatokat ellátók közül a beosztottak tudják leginkább lezárni a munkanapot cégüknél, 22 százalékuk gondolkodik otthon is ilyesfajta problémákon. A vezetők tekintélyes hányada, 43 százaléka viszont képtelen kikapcsolni: a szabadidejében is rágódik a munkahelyi problémákon. Ugyancsak összefolynak az órák a vállalkozók egy részének életében, körükben is az átlagosnál magasabb (35 százalékos) azok aránya, akiket folyamatosan foglalkoztat munkájuk.

A munkavállalók nagy többsége (81 százaléka) ha bemegy dolgozni, akkor magánéleti, családi problémáit nem viszi magával. Ugyanakkor nem elhanyagolható arányban, 19 százaléknyian vannak, akik munkahelyükön sem tudnak szabadulni otthoni gondjaiktól. A férfiaknak viszonylag kis részének, 11 százalékának figyelmét kötik le az otthoni gondok munkavégzés közben. A nők körében sokkal jellemzőbb, hogy kollégáikkal való együttlétük, beszélgetéseik során is foglalkoznak magánéleti, családi problémáikkal – 29 százalékuknak munkája során is eszébe jutnak privát szférájának történései. A munkahelyeken szóba kerülő otthoni gondok főképpen a gyerekekkel lehetnek kapcsolatosak, hiszen a harmincas, negyvenes éveikben járó, házasságban, élettársi kapcsolatban élő nők az átlagot jóval meghaladó mértékben – 35 százalékos arányban – tettek említést arról, hogy cégüknél is beszélgetnek magánéletükről. Mindemellett, az elvált nők közül is elég sokan (27 százaléknyian) megosztják kollégáikkal saját, egyéni világuk dilemmáit. A férfiakon kívül azoknak a nőknek a napközbeni gondolatai is kevéssé forognak az otthoni dolgokon, akik hajadonok vagy párkapcsolatban élnek és még nem nevelnek gyermeket vagy házasok, de gyermekük már kirepült a családi fészekből – nagyjából egytizedükre jellemző a figyelem megosztása munkahelyükön.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ:

Závecz Tibor véleménykutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)