A nemzetgazdaságok pozitív lakossági megítélésének nemzetközi átlaga ebben a hónapban is változatlanul 40%, az átlag mögött jelentős regionális eltérések láthatóak.

Európa átlaga 28%, csak 5 százalékponttal magasabb, mint a 2009 áprilisi legalacsonyabb  23% , Észak-Amerika 45% - 17 százalékponttal a 2009 áprilisi legalacsonyabb 28% felett - köszönhetően az USA-nak, amely képtelen meghaladni a 20%-ot, míg Kanada 70% felett  teljesít. Európa átlagát  Magyarország (5%), Spanyolország (7%), Franciaország (8%), Olaszország (10%) és Nagy-Britannia (10%) húzza le,  Franciaország és Nagy-Britannia ebben a hónapban a leggyengébbek közé süllyedt, míg Svédország (77%) és Németország (71%) figyelemre méltó teljesítménye javítja az átlagot.

Szaúd-Arábia, Svédország, Kanada és Németország gazdasága iránt a legnagyobb a bizalom ebben a hónapban. Ázsia és a Csendes-óceáni térség kezdett kimászni a 2009 áprilisi szintről (32%) 2009 és 2010 folyamán, de 2011 kevéssé tűnik bátorítónak: a 2010 május-júniusi 51% ebben a hónapban 42%-ra süllyedt. Az átlagot a három szupersztár: Kína (66%), Ausztrália (64%) és India (62%) emelik meg.

Latin-Amerika regionális sikertörténet, még akkor is, ha csupán 6 százalékponttal végzett a nemzetközi átlag felett. 2009 áprilisában 32%-on állt, majd egyenletesen emelkedett a mostani hónap 46%-ára. Ugyan egy latin-amerikai ország sincs a listavezetők között (Brazília, a legmagasabb százalépontot elérő latin-amerikai ország a maga 53%-ával is csak a 9. a 24 ország között), mégis ez az a régió, amely egyenletes  javulást mutat a gazdasági válság kitörése óta.

A 2008-2009-es csökkenés után a közel-keleti és afrikai régiók egyenletes erősödést mutatnak (ebben a mérésben 61%) Szaúd-Arábiának (87%) és Törökországnak (57%) köszönhetően. Bár Dél-Afrika, szintén ennek a csoportnak a tagja, igen kiszámíthatatlan, 38%-on végzett ebben a hónapban.

Ezek az eredmények az Egyesült Államok Standard & Poor’s általi leminősítése és a kapcsolódó befektetői és piaci változások előtti adatfelvételen alapulnak, várakozással tekintünk a lehetséges hatások elé, amelyek a következő havi mutatókban realizálódnak majd.

Változatlanul 40% a nemzetgazdaságok lakossági megítélésének nemzetközi átlaga

A 24 ország válaszadói körében a nemzetgazdaságukat jónak minősítők aránya az előző felmérés eredményéhez hasonlóan ebben a hónapban is változatlanul 40%. Regionálisan Közel-Keleten és Afrikában (61%) a lemagasabb a nemzetgazdaságok aktuális állapotával kapcsolatos optimizmus, amit Latin-Amerika (46%) követ. Európa (28%) a sereghajtó.

Ugyan Szaúd-Arábiában (87%) két százalékponttal esett a mutató a múlt hónaphoz képest, továbbra is a csoport  élén áll, 10 százalékpontot verve Svédországra (77%), amely 1 százalékpontot emelkedett az elmúlt felméréshez viszonyítva. Kanadát (3 százalékpontot emelkedve 72%) Németország (3 százalékpontot emelkedve 71%), Kína (két százalékpontot esve 66%) és Ausztrália (két százalékpontot esve 64%) követi.

Magyarország (1 százalékpontot esve 5%) áll a lista alján, Spanyolország (1 százalékpontot emelkedve 7%), Japán (változatlanul 8%), Franciaország (4 százalékpontot esve 8%), Olaszország (változatlanul 10%)  és Nagy-Britannia (3 százalékpontot esve 10%) előzi meg.

1 százalékpontot emelkedett (31%) az előző hónaphoz képest a helyi gazdaságok aktuális állapotának átlagos lakossági megítélése

Egy százalékpontot emelkedett a vizsgált 24 országban a  helyi gazdaságok aktuális állapotának átlagos lakossági megítélése. Tízből hárman (31%) ítélik jónak a helyi gazdaságok aktuális teljesítményét.

Közel-Kelet és Afrika (49%) vezeti a rangsort ebben a mutatóban, s őket Észak-Amerika (35%) követi. Közel-Kelet és Arika a sikerét Szaúd-Arábiának (66%) köszönheti, amely három százalékpontos emelkedést realizált a legutóbbi felmérés óta. Ebben a hullámban, hét százalékpontos emelkedéssel,  Svédország (59%) végzett a második helyen. Kanada (két százalékpontos csökkenéssel 49%) a harmadik,  amelyet Kína (2 százalékpontos csökkenéssel 47%), Németország (változatlanul 47%), Ausztrália (változatlanul 46%) és Törökország, ahol a legnagyobb a növekedés (8%-kal lett 46%) követ.

Ebben a hullámban Japán (1 százalékpontos emelkeséssel 7%) csupán  24. a 24 vizsgált ország közül. Spanyolország (3 százalékpontos emelkedéssel 11%) és Magyarország (1 százalékpontos csökkenés mellett 11%) előzi meg, majd Nagy Britannia (5 százalékpontos csökkenéssel 12%), Franciaország (2 százalékpontos csökkenéssel 14% és Olaszország (1 százalékpontos csökkenéssel 16%) következik.

1 százalékpontot esett (25%) a közvetlen gazdasági környezetre vonatkozó hat havi várakozások mutatója

Az előttünk álló hat hónapra vonatkozó várakozásokat kérdezve egynegyednyien (25%) várnak erősödést. A felmérés ezen mutatója következetes hanyatlást diagnosztizál a jövőbe vetett bizalommal  kapcsolatban, 2010 márciusában állt a legmagasabban (31%). Néhány kivételtől eltekintve, növekvő pesszimizmust jelez a középtávú kitekintés.

Latin-Amerikában (52%) a legoptimistábbak a várakozások, amit Közel-Kelet és Afrika (39%) követ, s tőlük is messze elmarad Európa (13%). Brazília (7 százalékpontot emelkedve 71%) a legoptimistább nemzet. Szaúd-Arábia (2 százalékpontot emelkedve 62%) és Argentína (változatlanul 47%) következnek a rangsorban, majd  India (43%) következik,  ahol 9 pontos visszaesését mértünk.

Franciaország (2 százalékpontos csökkenéssel 3%) a 24 ország sereghajtója a helyi gazdaság jövőbeli erősödésébe vetett bizalom tekintetében. Nagy-Britannia (5 százalékpontos csökkenéssel 9%) követi, majd Japán (1 százalékpontot emelkedve 10%), Magyarország (két százalékpontot emelkedve 10%) és Belgium (4 százalékpontot csökkenve 10%) következnek.

További információ:
Komlósi Péter vezérigazgató-helyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

Az Ipsos Csoportról
Az Ipsos a világ második legnagyobb felmérés-alapú piackutató cége, amelynek kutatási szakemberekből álló tulajdonosai és vezetői világszerte több mint 5000 ügyfél számára végzik a piaci lehetőségek felmérését és a piaci trendek értelmezését új és meglévő termékek vagy szolgáltatások kidolgozása és tesztelése, márkák kifejlesztése, hirdetések tesztelése, a különböző médiák esetében a közönség reakciójának mérése, valamint az egyes kérdésekkel és a hírnévvel kapcsolatos közvélemény mérése céljából. A cégcsoport 66 országban több mint 9000 munkatársat foglalkoztat teljes tulajdonú vállalataiban, ahol a hirdetésekkel, a vásárlói hűséggel, a marketinggel, a médiával és a társadalmi kérdésekkel kapcsolatos kutatásokat végez, előrejelzéseket, modellezést és szakértői tevékenységeket folytat, továbbá több mint 100 országban kínálja a testre szabott, szindikált, omnibusz, panel és internetes kutatási termékek teljes sorát. Az Ipsos csoportot 1975-ben alapította Jean-Marc Lech és Didier Truchot, majd a cég részvényei 1999-ben kerültek tőzsdei bevezetésre. 2009-ben az Ipsos Csoport árbevétele összesen 943,7 millió euró volt. A cégcsoport részvényeit az Eurolist-en is jegyzik a New York-i Tőzsdén és az Euronext Paris francia tőzsdén keresztül. Az Ipsos csoport szerepel az SBF 120 és a Mid-100 Indexeken, és részvényei úgynevezett Deferred Settlement System jogosultságot szereztek. A cég ajánlatairól és tevékenységeiről további információkat szerezhet a www.ipsos.com oldalon.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben  is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu