Jelenleg az orvosok és gyógyszerészek közel negyede rendelkezik okostelefonnal, egyötödük pedig szakmai célokra is használja készülékét. Az orvosok további 31, míg a gyógyszerészek 18 százaléka tervezi okostelefon beszerzését egy éven belül, így az okostelefon-penetráció mindkét célcsoportban 50% körül várható a közeljövőben – derül ki a UBM Medica Magyarországgal, az Ipsos Zrt. stratégiai partnerével közös online - orvosok és gyógyszerészek körében végzett - okostelefon- és tablet-használatot elemző kutatásból, amelynek eredményei alapján – úgy az egy éven belüli penetrációt, mint a használati intenzitást figyelembe véve - érdemesnek látják az egyedi egészségügyi alkalmazások fejlesztését, vagy akár a multi-channel orvoselérés részeként való alkalmazását.  

Az okostelefon vásárlásának fő motivátorai a hasznos és változatos funkciók voltak a megkérdezettek körében, de jelentős meggyőző erővel bír az állandó internetkapcsolat, illetve a gyógyszerészek körében a gyógyszer-információkhoz való azonnali hozzáférés lehetősége.

Ami a mindennapi használatot illeti, az okostelefon tulajdonosok is a telefonálás, az SMS írás és az ébresztőóra funkciókat használják a leggyakrabban, megjelennek azonban az olyan, szakmai segítséget nyújtó alkalmazások is, mint a gyógyszer-adatbázis vagy az egészségügyi kalkulátor. Összességében elmondható, hogy a használati intenzitás, az alkalmazások iránti igény már jelenleg is igen magas, és várhatóan továbbra is nőni fog.

Az okostelefonok operációs rendszerét nézve tovább nő majd az Android-ot használó készülékek aránya és a Nokia operációs rendszere a Symbian részesedése komolyan csökken a jövőben. Ugyanakkor a verseny tovább erősödik az elérhető árú Windows operációs rendszerű mobilok megjelenésével, ahol a márka „umbrella” hatása elősegíti a rendszer gyors terjedését.

A táblagépek esetében még nem beszélhetünk az okostelefonéhoz hasonló penetrációról: az orvosoknak egyelőre 7, a gyógyszerészeknek 8 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel, vásárlást pedig 17 illetve 14 százalékuk tervez egy éven belül. Azt, hogy a táblagép elterjedésének még viszonylag korai szakaszában tartunk, jól illusztrálja, hogy a jelenlegi táblagép tulajdonosok mindössze 12 százaléka rendelkezik egy évnél régebbi eszközzel, de a trendeket figyelembe véve ezen a területen is áttörés várható.

Az Ipsos Zrt. piackutatási portfólióját egészség és gyógyszeripari megoldásokkal bővítette. A közel egy éve tartó koncepciózus fejlesztés részeként több módszertanában és tematikájában egyedülálló, alapozó kutatást végzett. A felmérés a UBM Medica online orvos és gyógyszer panelén történt. A UBM Medica Magyarország, mint piacvezető gyógyszerinformációs szolgáltató cég 1993 óta építi naprakész adatbázisait, amely magas elemszámával és megfelelő terápiás területenkénti struktúrájával biztosította az Internet használó orvosokra a reprezentativitást.  

A kutatás aktualitását a gyógyszeripari kommunikációban bekövetkezett változások különösen felértékelték. Ezen változások főbb mozgatórugója az általános gazdasági helyzet, az egyre komplexebb stakeholder igények, az orvoslátogatók befolyásolási képességének csökkenése, valamint a gyógyszergyárból komplex egészségügyi szolgáltatóvá válás igénye. Ezek mind a hagyományos, orvoslátogatón keresztül történő  orvoselérésen túli, alternatív  kommunikációs csatornák felértékelődéshez vezetnek. Ezek egyike pedig éppen az orvosok mobil eszközön való elérése lehet.  

A 2011 augusztusában online (CAWI) módszerrel zajlott adatfelvétel során összesen 703 kérdőívet töltöttek ki a válaszadók, az adatok orvosi szakvizsgára reprezentativitását arra való súlyozással biztosították.

A UBM Medica Magyarország Kft.-ről
A cég a londoni központú UBM Plc. (korábban United Business Media Plc.) UBM Medica divíziójának magyarországi leányvállalata. A UBM Medica a világ egyik vezető gyógyszer-információs vállalata, Európában, Ázsiában és a Csendes-óceán térségében 24 országban van jelen többnyire piacvezetőként. Az Egyesült Államokban az orvostovábbképző tevékenység dominál. A UBM Medica Magyarország Kft. küldetése, hogy az egészségügyben dolgozók munkáját minél egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá tegye. E célkitűzés mentén adja közre immáron 18 éve a PHARMINDEX kiadójaként a megbízható, aktuális gyógyszer-információt az egészségügyi szektor minden szereplője számára. www.ubmmedica.hu, www.pharmindex.hu

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. www.ipsos.hu

További információ: Tóth Bence kutatásvezető (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)