Idén világviszonylatban több mint 200.000 fogyasztó vett részt a Product of the Year kutatásban. A mások által már kipróbált és kiválónak ítélt márkák beazonosítására Magyarországon különleges módszertant dolgoztak ki a GfK Hungária Piackutató Intézet szakemberei, amelynek alapja, hogy adott ország vásárlói a legjobbat, leginnovatívabbat válasszák ki a termék- és szolgáltatáspalettáról. Az elégedettségi toplistát a kézfertőtlenítő vezeti (99%-os elégedettséggel), amit (98-98%-kal) a szárazáru, a desszert és a toalettpapír kategória követ. A 2012. március 29-én, jövő csütörtökön este megrendezendő nagyszabású, ünnepélyes díjátadó gálán a nyertes termékeket életre keltő egyedülálló háromdimenziós látvány-show eleveníti meg az innovációt.

Az Év Terméke Díj hazai zsűrijének* elnöke Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára, tagjai¬ pedig a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán jártas, márkafüggetlen szakemberek, marketing szakértők, valamint a termékfejlesztések és a márkaépítés területén otthonosan mozgó, gyakorlati tapasztalatokkal bíró üzletemberek. A Product of the Year nemzetközi program keretében minden országban a terület elismert szakértői alkotják azt a grémiumot, amely a fogyasztói szavazás előtt szakmailag előszűri a céges jelöléseket.

Fekete Zoltán szavai szerint: „Elsőnek lenni jó érzés – legyen szó akár versenyről, akár hagyomány-teremtésről. Mi, akik zsűritagként vagy versenyzőként, de közösen indítottuk útjára Magyarországon az Év Terméke Díjat, méltán osztozhatunk ebben a jó érzésben. Jókor voltunk jó helyen, és vállaltuk a kihívást. Ma számos nehézséggel néz szembe az FMCG ágazat, a forgalom csökkenésétől kezdve a csökkenő márkahűségen át az újabb és újabb adóterhekig. Ezért a következő években kulcskérdés lesz a fogyasztói bizalom megőrzése és növelése. Egyre kevésbé fog működni a hagyományos "márkavezetés", egyre fontosabb lesz a fogyasztói emancipáció és participáció. Ezért is tartom jó kezdeményezésnek az Év Terméke programot, amelyben közvetlenül a fogyasztók mondanak véleményt az új és valóban innovatív termékekről.”

A Product of the Year programba a gyártók és a forgalmazók nevezték be új és innovatív termékeiket (FMCG, OTC és háztartási-műszaki területeken). Az országos közvélemény-kutatáson maguk a fogyasztók szavaztak a legjobbakról. A programban a magyarországi áruházakban, boltokban megtalálható árucikkek vehettek részt. A nevezést zsűriszavazás követte, amely során a felkért szakemberek azt vizsgálták, hogy a termék rendelkezik-e a vásárlók szempontjából érzékelhető és értékelhető újdonságértékkel. A zsűri által beválogatott termékek – összesen 17 kategóriában - indultak azon az országos, reprezentatív közvélemény-kutatáson, amelyet a GfK Hungária végzett, és amelyen maguk a fogyasztók döntötték el, hogy az adott kategóriában melyik termék nyer.

„Éppen e sorok megfogalmazását követően egy egyetemi előadást tartok a márkamenedzsmentről. 20 éve, de még 10 éve is sokan jósolták a nagy márkák háttérbe szorulását, pozícióik meggyengülését. A helyzet azonban nem ebbe az irányba mozdult el, hiszen a fogyasztók számára az ismertség, a bizalom – egyszóval: a hitelesség – kiemelkedő fontosságúvá vált. A hitelesség azonban ma már nem csak a sokszor száz éve működő márkák sajátja, hanem a saját márkák is bekerültek ebbe a körbe. A verseny tere tehát kibővült, és nem csupán a nagy gyártói márkák versenyeznek, hanem a private label-ek is felsorakoztak melléjük. A kíméletlen küzdelemben az innováció és a minőség garanciája olyan értékekké váltak a fogyasztók számára, amelyek megalapozzák a jövő sikereit. Ma Magyarországon talán nem sokat gondolkozunk a jövőn, mert el vagyunk foglalva a jelennel, rövid távú problémáinkkal, de mindannyiunk számára nyilvánvaló, hogy az innováció a versengő tömegből való kiemelkedés egyik elengedhetetlen eszköze – közölte Kozák Ákos, a  GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója.

A piackutatás 3 dimenzióban - attraktivitás, innováció és elégedettség - mérte fel a termékek megítélését. Az elégedettséget az új termékeket már kipróbáló fogyasztók körében kérdezték. A kipróbálók véleménye döntő részben pozitív, ill. nagyon pozitív. Ebből két megállapítást fogalmazott meg a piackutató: egyrészt az új termékek kipróbálóinak magas elégedettsége azt mutatja, hogy valóban jó minőségű termékekről van szó az Év Terméke Díj nyerteseinél, másrészt minél inkább a fogyasztó bizalmára épít egy kategória, jó minőségű termékkel annál magasabb elégedettséget lehet elérni. Az elégedettségi toplistát a kézfertőtlenítő vezet 99 százalékos elégedettséggel, majd ezt követi a szárazárú, a desszert és a toalettpapír kategória (98-98 százalékkal).

A Product of the Year / Az Év Terméke Díjat, mint a fogyasztói szavazatok alapján kiérdemelt elismerést 25 évvel ezelőtt Franciaországban adták át először, mára pedig - Magyarországgal együtt - a világ 29 országában van jelen, és közel hárommilliárd vásárlóhoz ér el. A nemzetközi tapasztalatok alapján a Product of the Year díjjal elismert termékek konkrét, kereskedelmi előnyt is szereztek. 2008-ban Franciaországban átlagosan 25,5 százalékkal nőtt a díj logóját viselő termékek forgalma. Mindemellett a franciaországi tapasztalatok azt is bizonyították, hogy maguk a fogyasztók is egyfajta mérceként tekintenek a termékdíj logójára: a 15-49 éves korosztályban nagyon magas a védjegy ismertsége, és a díjazott termékekkel szemben a vásárlói bizalom is kimondottan magasnak bizonyult (68 százalék), valamint kiderült az is, hogy a fogyasztók 70 százaléka számára vásárlásra ösztönző erőt jelentett az innovációs védjegy.

A zsűri tagjai*:

Elnök: Fekete Zoltán
Magyar Márkaszövetség, főtitkár

Antal Erzsébet
Nobel Management Consulting, partner

Folláth Györgyné
Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége, főtitkár

Hermann Zsuzsa
Trade Magazin, főszerkesztő

Keresztesi Péter
Szuperinfó Média Kft., ügyvezető

Kozák Ákos
GfK Hungária Piackutató Intézet, igazgató

László Csaba
KPMG partner

Martinkó József
Trendguide.hu, főszerkesztő, designkritikus

Novák Péter
IAB Hungary, elnök

Dr. Serényi János
Értéktrend Kft., ügyvezető

Simon Zsolt
TV2, vezérigazgató

Dr. Szabó Gábor
Magyar Innovációs Szövetség, elnök
Szegedi Tudományegyetem, rektor


További információ:
Szakszon Ágnes
program manager
tel: 36-1-887-48-41
mobil: 36-30-83-77-507
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
www.azevtermekedij.hu
www.productoftheyear.hu