Egy nemzetközi vizsgálat szerint a válaszadók a távoli tájak és a gyermekkor ízei után sóvárognak.

“Ízlések és pofonok különbözőek.” Sosem igazabb ez az állítás, mint mikor a világ különböző tájainak vacsoraasztalaira vetünk egy pillantást. Ha az otthon fogyasztott étkek témája kerül terítékre, az egyre jobban növekvő termékválasztékkal arányosan széles érdeklődést és nagyfokú nyitottságot tükröznek a válaszok – ezek a legfontosabb megállapításai az Ipsos Marketingkutatás legfrissebb tanulmányának.

„Manapság óriási választék áll rendelkezésre élelmiszerből, ami egyben azt is jelenti, hogy a fogyasztók fogékonyabbá váltak az új iránt, akár egyedi, a megszokott családi receptekhez képest egzotikus ízeket is kipróbálva. Amikor legfrissebb kutatásunkban 26 ország válaszadóit kérdeztük arról,  hogy milyen ételkülönlegességeket fogyasztanak szívesen otthon, szinte minden országban, más nemzetek, kultúrák ízei bizonyultak a legnépszerűbbnek, így Magyarországon is (46%)” - mondta el Szabó Valéria, az Ipsos piackutatási igazgatója.   „De természetesen a hagyományos fogások is tartják magukat: a válaszadók 47%-a olyan ételeket költ el otthon, amelyek felidézik gyermekkoruk kedves, megszokott ízeit.”

Ennél jóval kevesebben keresik az élelmiszerboltok polcain az egyes sztárséfek által fejlesztett vagy ajánlott élelmiszereket, tésztaszószokat és leveskonzerveket, vagy a Nyugat-Európában sokkal szélesebb választékban megtalálható éttermi márkákat.

A nosztalgikus emlékek minden ország lakói számára egyformán fontosak, egyébiránt sok különbséget látunk az egyes nemzetek között: nem meglepő módon az Egyesült Királyság lakói sokkal nyitottabbak a különböző nemzetek konyhái iránt, mint az európai átlag; míg az olaszok számára szinte létfontosságú, hogy bizonyos élelmiszerekből (pl. tésztákból, sajtokból) kézműves minőséget válasszanak. Egy-egy ismert arc, tévés szakács ajánlásának elsősorban Ázsiában, például Kínában van jelentősége.

“A csomagolt termékek iránti érdeklődés váltakozó szintje azt mutatja, hogy ami egzotikus a világ egyik pontján, hétköznapi egy másikban. Egy új piac meghódítása előtt a termékfejlesztőknek fontos feltérképezniük annak ízlésvilágát és étkezési szokásait. A magyarok számára még mindig a hagyományos ételek a legfontosabbak, ezektől leginkább más nemzetek konyhái felé kalandozunk el. Az európai átlaghoz képest meglepően alacsony érdeklődést mutattak a magyar válaszadók a kézműves minőségű élelmiszerek iránt (20%), de ennek oka valószínűleg abban is rejlik, hogy legtöbben ezeket a termékeket családi, baráti kapcsolatokon keresztül szerezzük be, s nem a kereskedelemből. Mi, magyarok érdeklődünk legkevésbé a celebek által kifejlesztett ételek iránt is (9%)” – osztotta meg a kutatás tanulságait Szabó Valéria.

Az Ipsos Zrt.-ről
Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A céget 2012-ben is érdemesnek találták arra, hogy megkapja a Business Superbrands védjegyet. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata.  (www.ipsos.hu)

További információ: Szabó Valéria piackutatási igazgató (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)