Szonda Ipsos: A Bajnai-csomag fogadtatása
2009-04-23
A Bajnai-csomagként meghirdetett intézkedések közül az állami
vállalatvezetők fizetésének és a kormánytagok bérének csökkentése, a
devizahitelesek megsegítése, valamint a személyi jövedelemadó mértékének
csökkentése talált a leginkább kedvező fogadtatásra a lakosság körében.
Ezzel szemben a szociálpolitikai lakástámogatás megszüntetése, a
családtámogatási rendszer szűkítése és a nyugdíjkorhatár emelése számítanak
a legfőképpen népszerűtlen lépéseknek. Az emberek négytizede szerint az új
kormány tervezett intézkedései elősegítik a gazdasági válságból való
kilábalást, öttizede viszont szkeptikus ebben. Ugyanakkor másfélszer annyian
gondolják, hogy a program hosszú távon javítani fog az ország helyzetén,
mint ahányan romlásra számítanak, bár azok aránya a legjelentősebb, akik
szerint a csomagnak nem lesz érdemi hatása - ez derül ki a Szonda Ipsos
által április 21-én végzett országos, 1000 felnőtt magyar lakos
megkérdezésével készült közvélemény-kutatásából. A telefonon megkérdezettek
összességében reprezentálják a népesség egészét.
A Bajnai-kormánynak a közvélemény által leginkább támogatott intézkedései -
egy 1-től 5-ig terjedő skálán - 4 és 4,3 közötti átlagértéket kaptak. E
kedvezően minősített intézkedések sorába tartozik az állami vállalatok
vezetőinek bércsökkentése, a miniszterek fizetésének 15%-os lefaragása, a
miniszterelnök 1 Ft-os havi fizetése, a munkanélkülivé váló devizahitelesek
törlesztésének átmeneti felfüggesztése és a személyi jövedelemadó mértékének
csökkentése. A devizahitelesek támogatása is relatíve kedvező fogadtatásra
talált: 3,8-es átlagot kapott az a terv, miszerint ha a hitelek havi
törlesztőrészlete egy bizonyos összeg fölé emelkedik az árfolyam-ingadozás
miatt, csökkenjen a törlesztőrészlet a futamidő hosszabbodása mellett. A
kérdezettek inkább helyeslik a munkáltatói járulék 5%-kal való csökkentését
(3,6-os átlag), illetve bizonyos forgalmi cikkek (alkohol, cigaretta)
jövedéki adójának 5-6 százalékkal való emelését (3,4).
A közepesnél valamivel kisebb a támogatottsága a 13. havi fizetések
eltörlésének a közszférában (2,8-es átlag), ennek megítélése függ az
érintettségtől: a köztisztviselők és a közalkalmazott elutasítják ezt a
kormányzati szándékot (1,9). Ugyancsak közepes körüli az elfogadottsága az
áfát érintő változtatásoknak, és az adókedvezmények szűkítésének (2,8). A
viszonylag népszerűtlen intézkedések közé tartozik a 13. havi nyugdíj
eltörlése, a MÁV állami támogatásának, a gáz- és távhőtámogatás mértékének
csökkentése, valamint az ingatlanadó bevezetése (2,3-2,4-es átlagok). A
családi pótlék összegének befagyasztása, a GYED időtartamának csökkentése, a
nyugdíjkorhatár emelése és a szocpol eltörlése egyértelműen és az
érintettségtől szinte függetlenül elutasítást váltanak ki a közvéleményből
(1,7 és 1,9 közötti átlagok).
A népszerűtlen intézkedések ellenére is nagyobb azoknak az aránya (34%),
akik szerint a Bajnai-kormány tevékenysége hosszú távon javítani fog az
ország helyzetén, mint azoké, akik szerint rontani fog (22%). A relatív
többség, az emberek 39%-a viszont nem vár érdemi változást az új kormány
beharangozott lépéseitől. Az emberek megosztottak abban a kérdésben, hogy az
intézkedések megvalósulása enyhíteni fogja-e a gazdasági válság
magyarországi hatásait: 42% szerint igen, míg 49% szerint nem. A csomagtól
kedvező hatásokat remélő 42% jóval meghaladja a kormánypárti szavazók
jelenlegi arányát, ugyanis a pártállásukban bizonytalanok közel fele és a
Fidesz-tábor háromtizede is osztja ezt a véleményt. Összességében azonban
hatnak a szavazókra a pártpolitikusok érvei: a Fidesz szavazóinak kétharmada
szerint a javasolt intézkedések nem fogják enyhíteni a válságot, az MSZP-sek
héttizede úgy értékeli, hogy a Bajnai-csomag kedvezően befolyásolja az
ország gazdasági állapotát.
Az IPSOS Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme
egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató intézeteinek - közel
60 államban 8000 főállású szakembert foglalkoztat. Az IPSOS jelen van szerte
Európában, Észak- és Dél-Amerikában, a Közel- és a Távol-Keleten, valamint
Ausztráliában. 5000 ügyfél számára, több mint 100 országban végez
kutatásokat. Az éves mérlegen 70 000 projekt és 20 000 000 interjú szerepel.
Az 1990-ben alapított, Business Superbrands 2008 díjas Szonda Ipsos Média-,
Vélemény- és Piackutató Intézet a magyar gazdasági és társadalmi kutatási
iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-,
egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára.
www.szondaipsos.hu
További információ: Závecz Tibor véleménykutatási igazgató
(tibor.zavecz at ipsos.com)