Az együttműködés értékelő szakasza

Helyszín:

Arany János Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Nemzetközi Pető Intézet
(1124 Budapest, Meredek utca 1., 1118 Budapest, Villányi út 67.)

Időpont:

2013. június12., jövő szerda 8:00 -14:00

Célja:
A történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése

8:00-10:00
Helyszín: Nemzetközi Pető Intézet

- a programban részt vevő 22 tanuló látogatást tesz a Nemzetközi Pető Intézetbe
- bemutatják az aradi látogatás során készített útinaplót és fotókat PowerPoint vetítéssel
- kis folyóirat- és könyvkiállítást rendeznek a témával kapcsolatban

10:00-11:00
Műhelymunka 4 csoportban:
A csoportok feladata:
A diákok négy különböző szempontból mutatják be a vendégeknek a külhoni gyerekekkel közösen átélt eseményeket

Helyszín: az Arany János Általános Iskola és Gimnázium díszterme, az Arany terem

1. csoport: Négy, a programban részt vevő tanuló tablót készít Aradon készült fotók felhasználásával, folyóirat- és könyvkiállítást rendeznek a témával kapcsolatban,
tárlatvezetés a vendégeknek

2. csoport:  15, a programban részt vevő tanuló bemutatja az útinaplót a két utazásról az iskola tanulóinak
3.    csoport: 3 tanuló PowerPoint fényképvetítést mutat Arad, Világos és Mácsa nevezetességeiről számukra

„Kérdezz-felelek” fórum
A „Márciusi Ifjak” várják a vendégek hozzászólásait

10:00-14:00
Főzőverseny
Helyszín: az iskola kertje

4. csoport: 3 fő előkészíti az alapanyagokat az iskola kertjében megrendezendő főzőversenyhez
11:00 órakor csatlakozik hozzájuk a többi 19 fő, akik az Arany teremben történő programokon vettek részt

A főzőverseny témája: erdélyi ételek készítése
Mit készíthetett Bohusné Szőgyény Antónia a forradalomban harcoló katonáknak?
Mit készíthettek az asszonyok az aradi tábornokok „utolsó vacsorájaként” a
kivégzés előtt?

13.00 Néptáncbemutató
A Sashegyi Néptáncegyüttes Bemutatója

/Rossz idő esetén csak a projektben részt vevő tanulók készítenek erdélyi ételeket az iskola tankonyhájában/

Fotógaléria:
http://aranyifjak.webnode.hu/fenykepgaleria/#!

Határtalanul: "Magyarország az egyetlen ország a világon, amit önmaga vesz körül"

A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. BGA-12-HA-03 sz. Együttműködés gimnáziumok között című pályázati felhívására az Arany János Általános Iskola és Gimnázium által benyújtott Mai Márciusi Ifjak című pályázatot a Bethlen Gábor Alap Bizottsága a 41/2012. (VII.13.) számú Bizottsági Határozat alapján 1 220 000 forint összegű támogatásban részesítette.

A pályázat célja a határon túli, magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülése, a magyarországi és külhoni fiatalok közötti kapcsolatok kialakulása, személyes találkozók, valamint a diákok közösségi szerepvállalásának elősegítése.

A projekt programjának előkészítő foglalkozásának a legfontosabb feladata volt ráhangolni a budapesti diákokat az aradi diákokkal és a tanárokkal való találkozóra. Megismertetni a gimnazistákat a határon túli magyarok történelmével, életével, szokásaival és mindennapjaival. Erősíteni az összetartozás érzését. Elsajátítani a márciusi ifjak hősi viselkedését.

„Akkoriban, amikor én voltam fiatal, nem nagyon beszéltek a Trianonról. (…) Az érdélyiek bozgoroknak hívták a kintrekedt magyarokat, ami annyit jelent románul: hazátlan. Nem volt szabad magyarul beszélni, de nem csak Romániában, hanem a többi velünk határos országban sem, ahol az országhatár mellett rengeteg magyar élt, sőt voltak magyarlakta települések is. Ha pedig mégis beszéltek, akkor megverték őket. (…) Legyünk büszkék arra, hogy magyarok vagyunk, becsüljük meg a kultúránkat és ne hagyjuk, hogy elkallódjon!” (Novák János, a Sashegyi Arany Iskolaalapítvány Kuratóriumi elnöke, a Sashegyi Néptáncegyüttes mentora, Erdély szakértője)

A program megvalósulásának második fázisaként az aradi Csiky Gergely Főgimnázium huszonkét tanulója Budapestre látogatott, három tanár kíséretében. A négynapos itt tartózkodás keretében kicserélték a fiatalok a nemzeti ünnephez kapcsolódó ismereteiket, közösen meglátogatták az 1848-as forradalom és szabadságharc emlékhelyeit, a Petőfi szobrot, a Batthyány-örökmécsest, a Pilvax kávéházat, a Landerer nyomdát és a Nemzeti Múzeumot.

Hogy a diákokban még erőteljesebben rögzüljön a történelem, előadásokat hallgattak meg a korszakot ábrázoló irodalmi és filmművészeti alkotásokból. Táncsicsra emlékezve, s a külhoni és a budapesti diákok személyes kapcsolatának elmélyítésére, közös kiránduláson vettek részt a budai Várnegyedbe.

Az Arany János Gimnázium tanulói és tanári kollektíváját évek óta szoros barátság fűzi a Nemzetközi Pető Intézet gondozottjaihoz és gondozóihoz. Fontosnak érezték, hogy az erdélyi gyerekek is bepillantást nyerjenek a mindennapi életükbe, s a karitatív munka során szerzett személyes tapasztalataikba.

A „Nők a forradalomban” című március 15-i színdarab koronázta meg a tartalmas együttlétet. Az előadásra meghívták a Pető Intézet kisdiákjait is. Nagy médiaérdeklődés övezte az eseményt.

A projekt következő állomásaként 2013. május 21–24. között a budapesti Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjainak és tanárainak egy csoportja látogatott Aradra, a Csiky Gergely Főgimnáziumba. A kirándulás keretében a fogadó iskola bemutatása, városnéző séta, kirándulás Világosra, Mácsára, táncház, alternatív programok, illetve közös műhelymunka (a gyűjtött anyag rendszerezése, feldolgozása, naplókészítés) szerepelt a tevékenységek között.

A tapasztalatok összegzésére 2013. június 12-én az Arany János Gimnázium Témanapot szervez. Az értékelés célja a történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

További információ: Aszódi Judit igazgatóhelyettes (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)